Skip to main content

10 Langkah Mudah untuk Mengarang Ebook

Mengarang buku, khususnya sebuah ebook (buku elektronik) yang berjaya memang agak mencabar. Namun begitu, teknologi pengeluaran ebook telah menjadi begitu amat mudah, murah dan ya, malah menguntungkan bahawa anda tidak perlu menjadi pakar komputer untuk menjadi seorang penulis. Apa sahaja status anda: pelajar atau guru; pekerja atau pentadbir; amatur atau profesional; berpengalaman atau berpengalaman; veteran atau pendatang baru; bintang yang meningkat; terkenal atau tidak terkenal anda mempunyai sesuatu untuk ditawarkan kepada orang lain yang tidak mempunyai pengalaman yang sama atau mencapai perkara yang anda telah lakukan.
 
Langkah pertama dalam proses ini ialah mempunyai IDEA untuk sebuah buku. Terdapat beberapa di antara kita yang tidak pernah berkata kepada diri kita sendiri pada satu masa atau yang lain, "Beberapa hari saya ingin menulis buku tentang ..." atau "Saya harap ada orang akan memberikan saya maklumat mengenai apabila saya mula-mula memulakan." atau "Sekarang saya telah mencapai titik ini dalam kerjaya saya (hobi, peranan, kepentingan ,...) Saya ingin berkongsi pengalaman saya dengan orang lain. Apa sahaja yang anda pilih sebagai topik untuk eBook pertama anda khususnya, memilih sesuatu tentang yang anda sudah sebagai 'pakar'! dan sesuatu yang anda berminat.
 
Langkah kedua dalam proses adalah untuk meluangkan sedikit masa dalam pemikiran. Ini adalah langkah yang seiring dengan langkah pertama. Anda sudah memikirkan perkara-perkara seperti kenapa anda mahu menulis ebook; apa manfaat menulis ebook akan memberi kepada anda, penulis, dan pembaca anda; yang akan mendapat manfaat yang paling dari perkongsian pengalaman dan kepakaran anda; apabila akan masa yang baik untuk memulakan proses di mana anda boleh menemui penonton untuk e-book anda, bagaimana anda akan mendapat e-book anda kepada mereka yang paling memberi manfaat daripadanya. Pada langkah ini, berkongsi idea anda e-book penulisan dan topik yang dipilih dengan seberapa ramai orang yang mungkin untuk mendapatkan maklum balas mereka. Jadilah pengambil risiko! Pada dasarnya, pada peringkat ini anda sedang berusaha ke arah langkah ketiga.
 
Langkah KOMITMEN adalah yang pertama benar-benar penting, langkah yang memisahkan pemimpi dari orang lain; langkah yang merangkumi perubahan untuk kepentingan peribadi dan profesional; langkah yang mengatakan bahawa anda bersedia untuk memperoleh sikap; kemahiran, dan pengetahuan untuk tidak menjadi hanya seorang pengarang diterbitkan tetapi satu yang berjaya serta; langkah yang bergerak ke dalam pengembaraan anda yang akan memberi jaminan bahawa anda tidak akan menjadi orang yang sama sekali lagi.

Langkah keempat ialah dipanggil langkah GAMBAR BESAR kerana ia adalah di sini bahawa anda menyeru kedua-dua realistik anda dan diri anda khayalan membayangkan hasil akhir. Bayangkan liputan eBook anda disiarkan di laman web, e-book anda dibaca oleh orang lain, kebanggaan anda profesional dan peribadi dalam pencapaian anda, keseronokan anda di mendapatkan wang sebagai seorang penulis (jika anda memilih untuk menjual e-book anda), anda "impian menjadi kenyataan" ! Pada langkah ini anda juga mesti membuat keputusan yang melibatkan idea gambar itu besar kerana: skop eBook anda, bilangan eBook dalam siri ini jika lebih daripada satu e-book diperlukan, tajuk atau topik yang akan dibincangkan, maklumat latar belakang anda sudah memiliki atau perlu untuk memperoleh, orang-orang yang boleh bertindak sebagai mentor ...

Selepas idea gambar besar telah diperkatakan, langkah kelima adalah pilihan bagaimana maklumat eBook akan dibahagikan. Dengan pembahagian kita bermakna memecahkan topik umum ke bahagian-bahagian terkawal dan sedap untuk pelajar yang memperoleh e-book anda. Ini bergantung sepenuhnya kepada kandungan e-book anda dan kaedah (s) anda lihat sebagai yang terbaik untuk menyampaikan bahan berdasarkan pengetahuan anda dari topik. Ini boleh terdiri daripada format yang paling mudah untuk bab soal jawab format untuk kajian kes untuk kertas kerja untuk teori dan amalan permohonan kepada masalah dan penyelesaian kepada bagaimana untuk buku jurnal penemuan sehingga ...
 
Langkah enam langkah kita kaitkan dengan mengarang e-- PENULISAN itu! Hakikatnya, langkah ini hanya salah satu daripada 10! Ia juga selalunya paling menyeronokkan kerana anda menulis tentang topik yang kira-kira yang anda mempunyai minat serta kemahiran, sikap dan pengetahuan anda ingin berkongsi dengan orang lain. Pengalaman peribadi dan profesional anda akan membuat ini langkah yang paling menyeronokkan. Menulis dengan cara yang formal dengan emosi berapi-api. Menulis seperti yang anda maksudkan itu! Jenis ini secara bertulis adalah seperti jauh dari tesis yang anda boleh mendapatkan - satu keindahan eBook! Penggunaan gaya surat mesra dan bercakap dengan pembaca anda sama seperti yang akan anda lakukan dalam perbualan. Walaupun langkah ini mungkin yang paling menyeronokkan, ia memerlukan pelbagai keputusan oleh anda, penulis. Anda perlu mengambil kira perkara-perkara seperti saiz font dan gaya, jarak pada halaman, header dan footer pertimbangan, perisian pemprosesan perkataan untuk digunakan, panjang buku, kajian yang perlu dilakukan, link ke web anda akan digunakan, bahan anda mesti berkumpul, menyusun kaedah untuk penerbitan, ... ditambah dengan banyak orang lain.

Langkah editing, ketujuh, setakat ini memakan masa yang paling sebagai mana-mana anda yang telah ditulis sebelum ini akan membuktikan. Apabila kerja anda adalah untuk disiarkan anda mahu ia menjadi sempurna yang mungkin dengan cara yang begitu banyak bukan sahaja ejaan dan tatabahasa. Perkara-perkara seperti rayuan visual dan penggunaan ruang putih di muka, gaya tajuk, jadual kandungan, penggunaan sumber-sumber sarjana garis, hitam dan sumber maklumat, kemudahan penggunaan ... juga perlu pertimbangan. Pastikan anda mempunyai banyak teman-teman untuk membantu anda dengan langkah ini, mungkin langkah yang paling memakan masa dalam proses keseluruhan.
 
PENERBITAN atau menyusun e-book anda adalah langkah kelapan yang merupakan langkah yang diperlukan untuk menjadikan buku anda ke dalam e-book. Kualiti eBook anda apabila ia dipersembahkan kepada penonton dalam bentuknya yang muktamad bergantung kepada kualiti editing anda dalam tujuh langkah. Anda boleh memilih untuk mempunyai e-book anda disusun dalam HTML (Hypertext Markup Language -. Exe) atau PDF (Portable Document Format -. Pdf) atau mana-mana cara lain anda boleh ia dilakukan untuk menampung alat bacaan yang berbeza. EBook anda mesti dibuat sedia untuk dimuat turun dari Internet kepada komputer. Anda akan mempunyai pilihan untuk melakukan sedikit, tiada atau bekerja sebanyak mana yang anda mahu pada peringkat ini. Keputusan anda akan bergantung kepada jumlah masa peribadi yang anda ingin melabur dan jumlah wang yang anda ingin membayar untuk perkhidmatan yang diperlukan. Kos ini adalah minimum tanpa mengira pilihan yang anda buat. Kos bukan penghalang untuk mendapatkan e-book anda disusun.
 
Seperti dalam langkah sebelumnya, PEMASARAN eBook anda boleh dilakukan dengan usaha sebanyak peribadi yang anda mahu. Ia adalah penting dalam sembilan langkah yang anda dapat eBook anda ke pasaran! Anda boleh menjadi pemasar anda sendiri dengan mewujudkan satu laman web. Laman web lain dan ejen profesional atau pemasar juga disediakan untuk melakukan kerja ini. Kos bergantung pada pilihan yang anda buat dan terdapat banyak pilihan disediakan untuk anda. Sekali lagi, kos tidak menjadi faktor menghalang di sini. Demi anda sendiri dan demi dari eBook anda, anda perlu terlibat dalam pemasaran e-sebanyak mungkin anda. Lagipun, anda mempunyai pelaburan paling penting dalam eBook anda - penglibatan emosi anda dan anda tahu 'niche' pasaran yang terbaik untuk anda menulis e-book di tempat pertama. Di samping itu, anda akan mendapat keuntungan peribadi dan kewangan oleh pendedahan yang semakin meningkat eBook ini.
 
Langkah mutlak terbaik dalam proses yang secara kebetulan adalah "10" langkah, menyambut! Anda berhak untuk sambutan langkah terakhir dalam pengembaraan ini. Anda perlu mengucapkan terima kasih kepada mereka berpuluh-puluh orang lain yang menyumbang dengan cara besar dan kecil kepada kejayaan anda. Anda harus meraikan hakikat bahawa ramai orang melalui keseluruhan hidup mereka tanpa pernah mencapai apa yang kamu telah bermimpi mencapai - menjadi penulis diterbitkan!

Sumber: http://ezinearticles.com/?Authoring-an-eBook-in-10-Basic-Steps&id=2111

Comments

Popular posts from this blog

Koleksi eBook Motivasi Diri Percuma 2011

Berikut merupakan koleksi eBook terbaik motivasi diri bagi mencapai kejayaan dalam hidup yang boleh dibaca secara percuma di Internet (dalam bahasa melayu): 7 Teknik Motivasi Diri Menjelang Peperiksaan (PDF, saiz: 984KB) Personal Motivasi   (PDF, saiz: 1.5MB) Motivasi Diri Bagi Meraih Prestasi (PDF, saiz: 142KB) Ujian Motivasi Kerjaya Hidup (PDF, saiz: 162KB) Motivasi Islam - Ayat Inspirasi (PDF, saiz: 338KB) Prinsip Jutawan Yang Tidak Akan Gagal (PDF, saiz: 402KB) 10 Petua Membina Sikap Positif   (PDF, saiz: 109KB) 63 Petua Bahagia Dr Fadzilah Kamsah (PDF, saiz: 154KB) Semoga berjaya dalam kehidupan anda!

Koleksi eBook Menjahit Percuma 2011

Bagi surirumah yang ingin berjimat atau mahu mempelajari ilmu menjahit, disertakan kompilasi terbaik eBook pelbagai teknik jahitan berbahasa melayu yang boleh dibaca secara percuma daripada Internet: Nota Jahitan Asas (PDF, saiz: 52KB) Cara Menjahit Tudung (PDF, saiz: 555KB)  Panduan Menjahit Baju Kurung   (PDF, saiz: 412KB) Panduan Menjahit Baju Melayu Cekak Musang (PDF, saiz: 2.94MB) Panduan Menjahit Langsir  (PDF, saiz: 324KB) Cara Menjahit Langsir Berlipat V (PDF, saiz: 451KB)  Menjahit Langsir Ilham Nisha (PDF, saiz: 825KB)  Panduan Menjahit Gaun Kanak-Kanak   (PDF, saiz: 555KB) Cara Menjahit Baju Dress Anak (PDF, saiz: 765KB)  Menjahit Sarung Kotak Tisu (PDF, saiz: 1.37MB) Selamat mencuba.